czwartek, 8 kwietnia 2021

Budowa autostrad nie może niszczyć lasów tropikalnych i innych wrażliwych środowisk.

 












Mongabay Series: Southeast Asian infrastructure

by Mongabay.com on 26 March 2019


banteng ( Bos javanicus ) 


Autostrada Pan Borneo ma unikać niszczenia lasów tropikalnych i innych wrażliwych środowisk.

- Szef rządu Sabah, jednego z dwóch malezyjskich stanów na wyspie Borneo, powiedział, że projekt autostrady Pan Borneo powinien w miarę możliwości rozbudować istniejące drogi, aby zminimalizować wpływ na środowisko.

- Koalicja lokalnych organizacji pozarządowych i organizacji naukowych z uznaniem przyjęła to oświadczenie, mówiąc, że może to zapoczątkować nową erę współpracy między rządem a społeczeństwem obywatelskim w celu ochrony ludzi i lasów w stanie Sabah.

- Grupy te wyraziły obawy co do wpływu proponowanej trasy autostrady, która będzie obejmować około 5300 kilometrów ( 3300 mil ) w stanach Sabah i Sarawak, na dziką przyrodę i społeczności. 


Helarctos malayanus euryspilus


Premier malezyjskiego stanu Sabah wezwał ekipy budowlane pracujące przy wartym wiele miliardów dolarów projekcie autostrady Pan Borneo, aby w miarę możliwości unikać niszczenia lasów regionu i innych wrażliwych środowisk. 

„Mam nadzieję, że potraktują to poważnie” - powiedział 21 marca 2019 szef rady ministrów Seri Mohd Shafie Apdal podczas konferencji Heart of Borneo w Kota Kinabalu, stolicy stanu, według gazety The Star. „Powiedziałem im, żeby nie spłaszczali wzgórz i nie ścinali drzew, tylko poszerzali istniejące drogi”. 

Poszerzenie już istniejących jezdni, zamiast oczyszczania nowych terenów w celu dostosowania, również przyspieszy budowę drogi, - dodał Shafie. 

Grupa organizacji pozarządowych i naukowych w Sabah o nazwie Coalition 3H, skrót od Humans Habitats Highways, pochwaliła poparcie szefa rady  ministrów dla ochrony lasów Sabah w oświadczeniu opublikowanym 25 marca w całości przez gazetę The Borneo Post. 

Benoit Goossens, biolog, który kieruje Danau Girang Field Centre w Sabah, powiedział, że podane przez Shafiego stanowisko na autostradzie Pan Borneo było „wielką ulgą”, zgodnie z oświadczeniem. Danau Girang jest członkiem Koalicji 3H. 


Hylobates muelleri

W ostatnich latach prace na autostradzie Pan Borneo rozpoczęły się w ramach wieloletniego projektu rozwoju i modernizacji „kręgosłupa transportowego stanów Sabah i Sarawak”. Celem projektu jest zbudowanie lub rozbudowa prawie 2100 kilometrów ( 1300 mil ) asfaltowej autostrady w obu stanach do 2025 roku. Jednak od samego początku, gdy załogi zaczęły oczyszczać teren i wyznaczać ścieżki dla dróg, naukowcy i konserwatorzy wyrazili obawy o te obszary na które miałaby wpływ planowana trasa. 

„Chociaż z pewnością nie sprzeciwiamy się rozwojowi gospodarczemu i budowie autostrady”, - powiedział Goossens w oświadczeniu, „obawiamy się, że niektóre odcinki autostrady Pan Borneo przecinają kilka obszarów chronionych, które są kluczowymi siedliskami chronionymi z zagrożonymi gatunkami, a także ważne dla ekoturystyki, lokalnych źródeł utrzymania oraz funkcji i usług ekosystemowych, które są ważne dla wszystkich mieszkańców Sabah”. 


nosacz ( Nasalis larvatus )

Koalicja 3H wskazała na proponowaną długość drogi między Tauranem a Kudatem, która miałaby przeciąć wrażliwe lasy namorzynowe na północno-zachodnim Borneo. Lasy namorzynowe to kluczowe żłobki ryb i innych organizmów morskich, z których wiele jest ważnych dla lokalnych rybaków. Jest to również ostatnie miejsce w tej części wyspy, gdzie żyją zagrożone nosacze ( Nasalis larvatus ) wymienione w IUCN. Małpy, których nazwy pochodzą od ich wydatnych nosów, są ogromną atrakcją dla turystów, oprócz tego, że są chronione przez malezyjskie prawo. 

W innym miejscu, w lesie Tawai i wokół rzeki Kinabatangan, planowana trasa przecięłaby ulubione miejsca przebywania słoni z Borneo ( Elephas maximus borneensis ) - poinformowała koalicja. Nowe lub szersze drogi przebiegające przez te obszary mogą stwarzać zagrożenie zarówno dla zwierząt, jak i dla kierowców, czemu mogą zaradzić rozwiązania, takie jak kładki dla dzikich zwierząt. 


Macaca nemestrina


„Obecne ustawienia w obszarach hotspot drastycznie zaostrzyłyby konflikty między ludźmi i dzikimi zwierzętami w trakcie budowy drogi i po jej zakończeniu i doprowadziłyby do dużej liczby kolizji ze zwierzętami, potencjalnie prowadzących do śmierci ludzi” - powiedział Goossens. 

Koalicja wezwała również do bardziej otwartych konsultacji ze społecznościami zamieszkującymi obszary objęte budową. 

Zapewnienie, że autostrada Pan Borneo przyniesie korzyści Sabahans, jest jednym z powodów, dla których Shafie zdecydował, że to rząd, a nie prywatni „partnerzy” kontraktowi, powinien nadzorować budowę, powiedział szef rządu. 

„W jaki sposób prywatne firmy mogą zarządzać miliardami ringgitów dla projektów?” Shafie - powiedział  The Star. „My rząd musimy ponosić odpowiedzialność za wydane pieniądze”. 

Shafie - powiedział, że wraz z ministrem pracy Malezji, Baru Bianem, zgodzili się na nadzór rządu jako sposób na przyspieszenie harmonogramu projektu. Jednak 22 marca 2019 The Edge Markets poinformował, że Mohd Anuar Mohd Tahir, wiceminister roboczy Malezji, powiedział, że rząd tego kraju podejmie ostateczną decyzję w sprawie zaangażowania partnerów z sektora prywatnego do końca marca. 


Elaphas maximus borneensis 

Baru Bian niedawno pochwalił ekologów po tym, jak powiedział na konferencji energetycznej w Sarawaku 16 marca 2019, że projekty takie jak tamy wodne muszą uwzględniać ich wpływ na środowisko i lokalne społeczności. 

„Jakakolwiek tak zwana polityka czystej energii, która niszczy lasy pierwotne, nie jest czysta” - powiedział, według Malay Mail. „Ani też polityka energetyczna, która wypiera społeczności tubylcze. To jest prosta prawda ”. 

W Sabah wsparcie Shafiego na rzecz ochrony lasów, ludzi i dzikiej przyrody może wzmocnić rolę państwa jako lidera w zakresie zrównoważonego rozwoju i ochrony przyrody, - powiedziała Cynthia Ong, dyrektor generalna organizacji pozarządowej Forever Sabah. 


Nasalis larvatus 

Neofelis diardi 

„To wskazówki od Prezesa Rady Ministrów dotyczące ochrony naturalnego dziedzictwa Sabah mogą stanowić okazję do przełomowej współpracy” - powiedziała Ong w oświadczeniu. „W Coalition 3H chcielibyśmy zaoferować naszą wspólną wiedzę i energię, aby wesprzeć rząd stanowy w znalezieniu najlepszych sposobów maksymalizacji korzyści i zmniejszenia ryzyka związanego z autostradą Pan Borneo”. 

Cytat :

Meijaard, E., Nijman, V. i Supriatna, J. (2008). Nasalis larvatus. Czerwona lista gatunków zagrożonych IUCN 2008: e.T14352A4434312. doi: 10.2305 / IUCN.UK.2008.RLTS.T14352A4434312.en. Pobrano 26 marca 2019 r. 


Artykuł opublikowany przez Johna Cannona 


Manis javanicus 

pierwotny nizinny las tropikalny - Sabah 










Opracowano na podstawie artykułu ze strony Mongabay.com

Tłumaczenie własne

Ryciny i zdjęcia zamieszczono w celach dydaktycznych, informacyjnych i szkoleniowych.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz