wtorek, 9 lutego 2021

Eksperci ostrzegają: wraz ze spadkiem taryf G-20 emisja dwutlenku węgla gwałtownie rośnie.

 










Mongabay Series: Global Forests 

Ashoka Mukpo w dniu 10 kwietnia 2019

Emisja CO2 ciągle rośnie ze względu na obniżki ceł w krajach G-20.

- Badanie opublikowane przez naukowców w Japonii pokazuje, że obniżki ceł w krajach G-20 gwałtownie zwiększą globalną emisję dwutlenku węgla.
- W niektórych krajach tańszy import doprowadziłby do wzrostu „emisji węgla” o ponad 100%.
- Eksperci twierdzą, że wyniki pokazują, że porozumienia handlowe mają duży wpływ na emisje, który przewyższa wpływ krajowej polityki klimatycznej.

tropikalny las deszczowy - obszar najbardziej zagrożony przez zwiększoną  emisję CO2 i wycinkę 

Kiedy administracja Trumpa nałożyła cła na aluminium i inne produkty importowane do Stanów Zjednoczonych na początku 2018 r., ruch był powszechnie postrzegany jako główny zwrot od trwającego dziesięciolecia międzynarodowego trendu w kierunku wolnego i nieskrępowanego handlu. Od lat, w wyniku porozumień zawartych w Światowej Organizacji Handlu i dwustronnych umów handlowych, takich jak Północnoamerykańska Umowa o Wolnym Handlu, cła importowe na całym świecie stale spadają.

Zwolennicy tego trendu mówią, że uczynił on kraje bogatszymi i pomógł w walce z globalnym ubóstwem.

Jednak niedawne badanie opublikowane przez naukowców z japońskiego Uniwersytetu Kyushu oraz Instytutu Badawczego ds. Ludzkości i Przyrody mówi, że niższe cła pociągają za sobą duże koszty dla klimatu. Przyszłe redukcje przez kraje G-20, 20 największych gospodarek na świecie - prawdopodobnie doprowadzą do wzrostu globalnej emisji dwutlenku węgla. Ponieważ świat zmaga się ze zmianami klimatycznymi, naukowcy ci twierdzą, że jeśli decydenci nie uwzględnią wpływu niższych ceł na ilość dwutlenku węgla uwalnianego do atmosfery, porozumienia takie jak porozumienie klimatyczne z Paryża nie będą tak skuteczne, jak oczekiwano.

„Staramy się argumentować, że krajowa polityka ochrony środowiska czasami nie działa” - powiedział Keiichiro Kanemoto, profesor nadzwyczajny w Research Institute for Humanity and Nature w wywiadzie dla Mongabay. „Jeśli zniesiemy cła, aby uzyskać więcej wolnego i otwartego handlu, wyrządzi to więcej szkód”.

tropikalny las deszczowy 

*Cele rządowe*

Osiągnięcie krajowego wzrostu gospodarczego poprzez handel jest od dziesięcioleci głównym celem międzynarodowej dyplomacji, a najpotężniejsze kraje świata dążą do obniżenia ceł i otwarcia granic dla inwestycji. Jednak wpływ tego wzrostu na środowisko jest poważny, a emisje dwutlenku węgla związane z handlem transgranicznym gwałtownie rosną. Teraz, gdy kraje zobowiązują się do redukcji swoich krajowych emisji dwutlenku węgla poprzez porozumienia takie jak porozumienie paryskie, często oddzielnie negocjują umowy handlowe, które spowodują gwałtowny wzrost emisji w innych miejscach.

Badanie przewiduje, że „ucieleśniona emisja dwutlenku węgla” - ilość węgla uwalnianego do atmosfery poprzez konsumpcję towarów importowanych - znacznie wzrosłaby, gdyby bariery taryfowe spadły lub zostały wyeliminowane. Podczas gdy administracja Trumpa podniosła niektóre cła, aby wywrzeć presję na swoich partnerów handlowych, aby zaakceptowali korzystniejsze warunki, w większości krajów taryfy znacznie spadły w ostatnich dziesięcioleciach. Na przykład kompleksowa i progresywna umowa o partnerstwie transpacyficznym, która weszła w życie w grudniu 2018 r., doprowadziła do obniżenia ceł w sześciu krajach. Podsumowując, gospodarki 11 krajów objętych paktem reprezentują ponad 13% światowego produktu krajowego brutto.

Obniżenie taryf w danym kraju powoduje spadek cen towarów importowanych, co prowadzi do wzrostu popytu na nie. Jeśli te towary są produkowane w krajach o luźnych normach środowiskowych, może to spowodować ogromny wzrost emisji dwutlenku węgla, ponieważ firmy włączają wyższy bieg, aby sprostać temu zapotrzebowaniu. Badanie skupiło się na krajach G-20, wyliczając, że 1% obniżka taryf na sam import gazu ziemnego w tych krajach spowodowałaby 2779 dodatkowych ton metrycznych ( 3038 ton ) dwutlenku węgla uwalnianego do atmosfery rocznie.

W scenariuszu, w którym kraje te miałyby całkowicie usunąć bariery taryfowe, badanie wskazuje, że wpływ na klimat byłby przytłaczający. W tym scenariuszu „zerowej taryfy” zwiększone zużycie importu tylko w pięciu krajach „BRICS” ( Brazylia, Rosja, Indie, Chiny i RPA ) spowodowałoby uwolnienie dodatkowych 72 307 ton metrycznych ( 79 705 ton ) dwutlenku węgla do atmosfery rocznie.

Etiopska Wielka Rifftowa Dolina -  Simien Mountains

*Branże ryzykowne taryfowo*

Jak wynika z badania, zwiększony popyt w sektorze wydobywczym i wytwórczym wynikający z niższych taryf doprowadziłby do szczególnie dużego wzrostu emisji dwutlenku węgla. Na przykład, gdyby Arabia Saudyjska zniosła cła w tych dwóch sektorach, badanie przewiduje, że emisje dwutlenku węgla związane z importem do tego kraju wzrosłyby o prawie 250% rocznie. W przypadku Meksyku i Argentyny wzrost wyniósłby ponad 150%.

„To bardzo dużo w porównaniu z tym, co wcześniej sądzono” - powiedział Kanemoto.
Badanie wskazuje na głęboki wpływ handlu międzynarodowego na wysiłki zmierzające do przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Eksperci twierdzą, że aby strategie klimatyczne zadziałały, negocjacji umów handlowych nie można oddzielać od debaty nad tym, jak osiągnąć redukcję krajowych emisji dwutlenku węgla.

tropikalny  górski las mglisty

„Na wszystkich tych różnych poziomach widzisz, że zasady handlu przeplatają się z celami klimatycznymi” - powiedział Ben Lilliston, dyrektor ds. Strategii klimatycznych w Institute for Agriculture and Trade Policy z Minnesoty. Lilliston opublikował również badania dotyczące wpływu umów o wolnym handlu na emisje dwutlenku węgla.

„Obniżenie taryf w drodze umów handlowych ułatwiło to przenoszenie emisji, a teraz, jeśli chcemy się tym zająć, będziemy musieli zająć się nie tylko emisjami w naszym kraju, ale także w ramach tego, co importujemy”, - powiedział Lilliston. „Będzie to wymagało naprawdę poważnego ponownego rozważenia umów handlowych i ich działania”.

Według Kanemoto badanie pokazuje, że samo wdrożenie krajowych polityk dotyczących emisji nie wystarczy, aby zaradzić zmianom klimatycznym, zwłaszcza gdy firmy mogą przenieść produkcję do krajów o słabych przepisach środowiskowych i nadal korzystać z niższych taryf.
„Decydenci muszą myśleć na poziomie globalnym” - powiedział. „Potrzebujemy sytuacji, w której globalne stawki podatku od emisji dwutlenku węgla nie zmieniają się w poszczególnych krajach. W przeciwnym razie firmy mogą uniknąć przepisów ”.

arktyczna tundra 


Ashoka Mukpo jest niezależnym dziennikarzem posiadającym wiedzę w zakresie międzynarodowej polityki rozwoju, praw człowieka i kwestii środowiskowych. Jego prace były prezentowane w Al-Jazeera, Vice News, The Nation, The Guardian i innych. Śledź go na Twitterze pod adresem @unkyoka.


Puszcza Białowieska 

Pustynia Gobi 

Ałtaj Mongolski - szczyt Churen-Tongoi 

















Opracowano na podstawie artykułu ze strony Mongabay.com
Tłumaczenie własne
Ryciny i zdjęcia zamieszczono w celach dydaktycznych, informacyjnych i szkoleniowych.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz


KRS 0000069730